Arti Mengenal Tuhan

Mengenal Tuhan artinya mengenal tujuan mati dan hidup karena Tuhanlah kita hidup dan mati. Mengenal Tuhan artinya mengenal tempat rujuk, mengenal tempat berlindung, mengenal tempat menyerah diri, mengenal tempat mengadu, mengenal tempat bermanja.  

Mengenal Tuhan artinya mengenal perbuatan Tuhan ke atas diri kita. Semua yang berlaku pada diri kita mengandung hikmah dan pengajaran yang berguna.

Apabila mengenal Tuhan, barulah kita rasa senang melaksanakan syariat-Nya. Dengan syariat-Nya kita akan selamat dan menyelamatkan karena syariat itu adalah disiplin kehidupan. Disiplin sangat diperlukan oleh setiap insan. Dengan disiplin, manusia hidup teratur. Setiap waktu ada program tertentu untuk faedah manusia. Waktu tidak terbuang, setiap ruang masa ada jadwal hidup yang berguna. 

Dengan syariat, manusia hormat-menghormati satu sama lain. Dapat bekerjasama baik secara langsung maupun tidak secara langsung. Kemajuan pun terbangun, hidup berkasih sayang dan harmoni juga wujud.  Berlaku maaf-bermaafan, bertolak ansur, berlapang dada sesama manusia.  Syariat mendisiplinkan manusia agar hidup bersih, rajin dan cergas. Bersih dari pengkhianatan, penzaliman, jatuh-menjatuhkan, dan suap menyuap. Setiap orang ingin hidup bersih, maka terjauhlah segala maksiat dan tindak pidana.  

Apabila melaksanakan syariat bertunjangkan iman karena Tuhan telah dikenal, maka dari dari syariat itulah akan lahir akhlak yang mulia dan peribadi yang tinggi moralnya. Akhlak yang mulia itulah pendorong perpaduan, kedamaian, kasih sayang dan keharmonian. Maka berlakulah manusia di dunia ini seolah-olah satu keluarga. Ini telah pernah berlaku di dalam sejarah. Terutama di zaman Rasulullah SAW yang begitu indah. 

This entry was posted in Tauhid. Bookmark the permalink.

2 Responses to Arti Mengenal Tuhan

  1. merah says:

    Assalamualaikum…

    Buat anda semua sahabat sahabat dan pencinta-pencinta allah.. pencinta allah akan selalu merindui kekasihnya.. tapi pernahkah sahabat terfikir jika kita tak berhubung dengan Nya sehari rasanya hilang cahaya yang menyinar pada hari itu.. so… kita kena berhubung dengannya paling kurang pun 5 x sehari. Jadi.. persoalannya bagaimana kita nak berbicara dengannya seperti seorang manusia dengan manusia yang lain. kalau orang tu boleh berbicara dengan allah gitu barulah dirinya rasa bersama allah.. Tapi allah kita tahu namaNya, SefatNya dan perbuatanNya..
    jadi apakah perbuatanNya yang dapat kita berbicara denganNya. Tentu Allah telah mencipta alat yang dapat kita berhubung denganNya iaitu kitab.. pas tu dalam kitab pulak ada ayat ‘tidaklah patut manusia itu dapat berbicara denganKu, KECUALI dengan perantaraan kitab…atau di balik tabir atau melalui perantaran jibral. allah kan bijaksana dan maha teliti… so… sayalah yang pertama-tama masuk islam… syukurrrrrr… saya dapat berbicara dengan allah… kalau anda nak merasai apa yang saya rasai ini, bolehlah call saya… dengan nama allah yang maha bijaksana yang menyeru anda, anda, anda semua sahutlah panggilan keramat ini agar kita berjuang dengan sebenar-benarnya mengikut allah yang allah rancangkan ini… Saya adalah pemuda bani jawi… ingat.. bani jawi yang berpengang teguh dengan kitab yang rasulku MUhd swt…. go…go.. go… ana banyak tugas lain lagi… kerana allah….
    akhir sekali saya pohon dengan allah satu kata-kata keramatnya untuk kita semua lalu TERBUKALAH QS22:56, kekuasaan pada hari itu ada pada allah, dia memberi keputusan di antara mereka. maka orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan berada dalam surga-surga yang penuh kenikmatan….

    MERAHHH

  2. Makhfud says:

    # for merahh

    Anda buat claim yang tanpa bukti

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s